خودروسازیقطعه سازی

کجا تحریم ها را بی اثر کردیم؟

رضا رضایی با اعلام اینکه بعد از انتخابات آمریکا و حضور ترامپ تحریم های شدیدتری بر ضد صنایع استراتژیک کشور از جمله صنعت خودرو و قطعه‌سازی اعمال شد و شرکتهای فرانسوی هم ایران را ترک کردند، گفت: با این تحریم ها می خواستند اقتصاد ایران را زمین گیر کنند اما خوشبختانه هوشمندی و توانمندی مدیران در صنعت قطعه باعث شد تا از این شرایط استفاده کرده و به دستاوردهای مثبتی در صنعت قطعه سازی دست پیدا کنیم.

داخلی سازی برخی از قطعات خودرو اصلا صرفه اقتصادی ندارد/ مقصر اصلی خودروهای ناقص تحریم های داخلی است

رضا رضایی، عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور در گفت و گو با ” تسنیم ” بیان کرد: در دوره برجام، شرکت های متعدد خارجی با حضور در بازار ایران می خواستند به منافع زیادی دست پیدا کنند، که از آن جمله می‌توان به حضور پررنگ دو شرکت فرانسوی پژو و رنو اشاره کرد. این شرکت ها می خواستند باز ایران را به عنوان یک مصرف کننده محصولات خود قرار داده و با سرمایه‌گذاری‌های ناچیز حضور پررنگی در بازار ما داشته باشند که البته دولت ما نیز فضا را برای حضور بیشتر آنها فراهم کرده بود.

رضایی افزود: در آن مقطع صنعت خودرو با یک شوک عجیب روبرو شد که نتایج آن را می توان در کاهش حجم تولید مشاهده کرد اما خوشبختانه این شوک کوتاه مدت بود و ما توانستیم در شش ماه وضعیت را سامان بخشیده و با تکیه بر توانمندی داخلی صنعت را به گردش در آوریم.

رضایی با تاکید بر اینکه صنعت قطعه سازی به لحاظ مدیریت و به کارگیری مهارت و استراتژی مناسب توانست بی تعهدی شرکت های فرانسوی را جبران و خود قطعات مورد نیاز خودروها را تامین کند، گفت: متأسفانه بعد از برجام بخش زیادی از شرکای ما اروپایی بودند که تنظیم قراردادهای همکاری و نقض قراردادها صنعت قطعه سازی را با چالش های زیادی رو به رو ساخت.

اجبار فرانسوی ها به خرید قطعه از شرکت‌های خودشان/ به ما اجازه تولید نمی‌دادند

وی به استراتژی مهم صنعت قطعه‌سازی در آن مقطع اشاره کرد و گفت: در شرایط تحریم ما دو استراتژی به کار گرفتیم نخست آنکه با تکیه بر توانمندی خود تولید قطعات را با برخی از شرکت‌های کشور هند، ترکیه و چین آغاز و سپی طی همکاری کوتاه مدت، مرحله داخلی سازی قطعات را آغاز کردیم. این در حالی است که در زمان حضور شرکت‌های فرانسوی ما مجبور بودیم قطعات را از شرکتهایی که آنها می‌گویند تامین کنیم و به نوعی ما نمی‌توانستیم دخالتی در تولید آنها داشته باشیم. استراتژی دوم هم این بود که با همکاری نسبی دولت و شرکت‌های دانش‌بنیان، سرمایه‌گذاری در بخش نهضت ساخت داخل انجام شد.

وی با اعلام اینکه در قطعات موتوری نیز با داخلی سازی ها مانع از خروج ارز از کشور شده ایم، گفت: با اعمال تحریم ها فضا برای داخلی سازی بیشتر فراهم شده است. در برخی از مواد پلیمری که در خودروهای پژو و رنو مورد استفاده قرار می‌گرفت و واردات انجام می شد، با همکاری دانشگاه و شرکت‌های پتروشیمی توانستیم این مواد را در داخل تولید نماییم.

وی اضافه کرد: داخلی سازی مواد اولیه در طول دو سال اخیر با وجود تحریم ها سرعت بیشتری پیدا کرده و ما چاره ای جز تولید و داخلی سازی نداریم و در این مسیر دولت هم باید کمک های لازم را انجام دهد.

داخلی‌سازی برخی از قطعات خودرو اصلاً صرفه اقتصادی ندارد

وی با تأکید بر اینکه برخی از قطعات خودرو همچنان وارداتی است گفت : تولید برخی از قطعات، دانش فنی بالایی نمی‌خواهد و ما از آن جهت مشکلی نداریم اما تولید و سرمایه‌گذاری آنها با توجه به میزان نیاز داخل صرفه اقتصادی ندارد.

رضایی با بیان اینکه در حال حاضر مالتی مدیا، رادیو پخش، جلو آمپر و سایر قطعات ساده که قبلاً امکان تولید در داخل نداشت توسط تولیدکننده داخلی ساخته می شود، تصریح کرد: در خانواده پژو حدود ۹۰ درصد، در خانواده سمند و پراید بیش از ۹۵ درصد داخلی سازی صورت گرفته است و علاوه بر این در محصولات مونتاژی نیز مانند محصولات کرمان موتور ۲۰ تا ۳۰ درصد داخلی سازی ها انجام شده است.

این تولیدکننده صنعت قطعه سازی با اعلام اینکه پیش از این ای اسی یو خودرو هم از محل واردات تأمین می شد، اظهارداشت: در حال حاضر ۷۵ درصد این قطعه ساخت داخل شده که یک دستاورد مهم برای صنعت قطعه سازی کشور به شمار می‌آید.

مقصر اصلی خودروهای ناقص تحریم‌های داخلی است

وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به صحبت‌های شما صنعت قطعه سازی امروز توانمندی زیادی در تولید انواع قطعات حتی قطعات “های تک” الکترونیکی دارد اما چرا همچنان معضل خودروهای ناقص در انبار شرکت ها به دلیل نقض قطعه وجود دارد ؟ گفت: ما نمی توانیم ۱۰۰ درصد یک خودرو را تولید کنیم اما سهم قطعات وارداتی را می توانیم به حداقل ممکن برسانیم. مشکل خودروهای ناقص در کف کارخانه ها را باید تحریم های داخلی عنوان کرد. امور ارزی بانک مرکزی و ایرادات گمرک در ترخیص کالا باعث شده است تولید کننده که به هر سختی مواد اولیه را به گمرکات رسانده اما بعد از دو یا سه ماه نتواند آنها را ترخیص کند. بنابراین ما برای برخی از قطعات نیازمند واردات هستیم و دولت باید در این رابطه مساعدت لازم را انجام دهد.

زمزمه گشایش‌های بین‌المللی و نگرانی تولیدکنندگان/ با صادرات نفت به‌جای واردات کالای مشابه داخل علم و تکنولوژی بیاورید

رضایی با انتقاد از اینکه مسئولان به جای شعار دادن در حمایت از تولیدکننده داخلی باید در عمل قوانین دست و پاگیر پیش روی تولیدکنندگان را از بین ببرند، تصریح کرد: رشد تولید و عمق ساخت قطعات در دو سال اخیر قابل مقایسه با ۲۰ تا ۳۰ سال گذشته نیست، ما در شرایط سخت تحریم توانستیم تولید داخل را انجام دهیم اما این نگرانی نیز وجود دارد که با تغییر ریاست جمهوری در آمریکا و زمزمه گشایش های بین المللی مشکلات گذشته تکرار شود.

وی اضافه کرد: اگر گشایشی می خواهد به وجود آید اولاً نباید تمام تصمیم ها را موکول به آن کنیم، دوم در صورت افزایش صادارت نفت نباید تمام آن را به واردات کالا اختصاص دهیم بلکه در همکارهای جدید دانش و تکنولوژی را وارد کشور کنیم. امروز تولید‌کننده داخلی به هر سختی دانش و تکنولوژی لازم را برای تولید به دست آورده و برای توسعه بیشتر نیازمند علم روز است. دولت باید این نکته را مورد توجه قرار دهد که اگر در آینده گشایش هایی در سطح بین‌المللی به وجود می‌آید بنابراین ملاک را انتقال دانش فنی گذاشته و از افزایش واردات در ازای صادرات نفت ممانعت کند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا