- سهم ۳۰ درصدی «کروز» در پاسخ گویی به نیاز خودروسازان
|در برخی قطعات با توجه به نیازمندی به تکنولوژی خاص و توان بالای داخلیسازی کروز، سورسهای کمتری در نظر گرفته شده و میزان تامین این قطعهساز برای خودروساز استراتژیک است. اما تولید قطعاتی که منابع تامین بیشتری دارند، کمتر برعهده کروز است
به گزارش «اخبار خودرو»، صنایع تولیدی کروز بهعنوان بزرگترین و پیشرفتهترین قطعهساز کشور با افزایش میزان تولید خود در سال جهش تولید، میزان اشتغالزایی مجموعه خود را به ۱۲ هزار و ۵۰۰ نفر بهصورت مستقیم و ۵۰ هزار نفر بهصورت غیرمستقیم رسانده است. این گروه قطعهسازی بهرغم وجود مشکلات ناشی از تحریم، موانع گمرکی، عدمپرداخت مطالبات و… سعی در تامین بهموقع قطعات مورد نیاز خودروسازان داشته و دارد. همچنین با وجود کرونا و اعلام محدودیتهای شهر تهران تا اواسط آذرماه، این شرکت با رعایت دقیق پروتکلهای بهداشتی، میزان تولید روزانه خود را حفظ کرده است تا در روند تامین قطعات خودروسازان تعهدات خود را به انجام رساند.
ایجاد اشتغال پایدار برای بیش از ۶۰ هزار نفر
مدیرعامل شرکت صنایع تولیدی کروز در این زمینه گفت: «بهرغم وجود مشکل تحریم، کرونا، نوسانات ارز و… امسال با توجه بهافزایش تیراژ خودروسازان، ۲۲۰۰ نفر جذب کروز شدند و تا آذرماه سال ۹۹ اشتغال پایدار برای ۱۲هزار و ۵۰۰ نفر بهصورت مستقیم فراهم شده است که درصورت افزایش روند تولید خودروسازان، میزان تولید و روند جذب پرسنل درمجموعه کروز افزایش پیدا خواهد کرد.»
نادر سخا افزود: «حدود ۳ هزار قطعه مورد استفاده در یونیتهای متفاوت مجموعه بومیسازی شده است و در این راستا با کارگاههای تولیدی خارج از سازمان همکاری داریم که علاوهبر ایجاد اشتغال غیرمستقیم برای ۵۰ هزار نفر، صرفهجویی ارزی نیز بههمراه داشته است.»
وی با اشاره بهاینکه نیروی انسانی شاغل در کروز سرمایه اصلی ما هستند، تصریح کرد: «حفظ بهداشت و سلامتی برای ما از اهمیت بالایی برخوردار است.
بر این اساس، از زمان شروع شیوع کرونا فعالیتهای متفاوتی از جمله تست PCR بهصورت روزانه، تهیه ماسک و دستکش، ایجاد فاصله اجتماعی در خطوط تولید و سالنهای غذاخوری، افزایش تعداد سرویس ایاب و ذهاب و… را در دستور کار قرار دادهایم و تاکنون بالغ بر ۱۴۰میلیارد ریال هزینه کردهایم. با اعلام محدودیتهای دوهفتهای در شهر تهران و اجازه فعالیت برای مراکز صنعتی و تولیدی نیز محدودیتها را افزایش دادیم و تولید در کروز با رعایت پروتکلهای بهداشتی و بدون هیچگونه توقفی همچنان ادامه دارد.»
تامین ۳۰ درصد از نیاز خودروسازی کشور
سخا همچنین گفت: «سایپا و ایرانخودرو برای تامین هر قطعه حداقل دو تامینکننده و گاه تا چهار تامینکننده در نظر گرفتهاند و سهم ما متفاوت است؛ در برخی قطعات با توجه بهنیازمندی بهتکنولوژی خاص و توان بالای داخلیسازی ما که سورس کمتری دارند، میزان تامین ما برای خودروساز استراتژیک است و درقطعاتی که سورس بیشتری دارند، میزان کمتری تامین قطعه داریم. اما بهطور کلی کروز تامینکننده ۳۰ درصد از نیاز خودروسازی کشور است.»
وی افزود: «ویژگی ما در بین تولیدکنندگان داخلی توانایی طراحی قطعات مورد سفارش خودروسازان با هرنوع تکنولوژی مورد نیاز و عمق ساخت داخل است تا کمتر گرفتار محدودیتهای ناشی از تحریمها باشیم.»
سخا ادامه داد: «امسال بهدلیل عدم ترخیص بهموقع قطعات از گمرک، تامین ارز، مطالبات معوق و… مشکلات فراوانی داشتیم. با این وجود بهدلیل فعالیت خاص ما در قطعهسازی، خللی در تولید پیش نیامد و تابهحال تمام تلاش خود را کردهایم که با تامین بهموقع قطعات مورد نیاز خودروسازان، از رفتن خودرو ناقص به کف پارکینگ خودروسازان جلوگیری کنیم تا با عرضه به بازار بخشی از نقدینگی خودروسازان تامین شود.»
وی بیان کرد: «اگر قطعهسازان از لحاظ مالی بهموقع تامین شوند و بتوانند مواداولیه مورد نیازشان را بهراحتی وارد کنند، قطعات در زمان مشخص و بدون ایجاد مشکلی تولید و تحویل خودروساز میشود.»
مدیرعامل شرکت صنایع تولیدی کروز با اشاره به اینکه تحریمها، شرایط اقتصادی، قطع ارتباط با تامینکنندگان خارجی و… سبب ایجاد مشکلات در روند تولید شده است، اظهار کرد: «مهم اراده، همدلی و همکاری با یکدیگر و عملی کردن شعارهاست تا بتوانیم از شرایط تحریم عبور کنیم و مشکلات را پشت سر بگذاریم و دراین صورت تولید ادامه خواهد داشت و اشتغال حفظ میشود.»